Metalowe kolorowe, aluminium
PA4 / 3.2315
DIN
|
ISO
|
PN
|
W.nr
|
EN
|
Inne
|
|||
AlMgSi1
|
AlSi1MgMn
|
PA4
|
3.2315
|
6082
|
Anticorodal
|
|||
Skład chemiczny (wskaźnik w %)
|
Si
|
Fe
|
Cu
|
Mn
|
Mg
|
Cr
|
Zn
|
Ti
|
0,70
–
1,30
|
0,45
–
0,55
|
0,08
–
0,12
|
0,40
–
1,00
|
0,60
–
1,20
|
0,23
–
0,27
|
0,18
–
0,22
|
0,08
–
0,12
|
|
Właściwości materiału
Zastosowanie
|
Stop aluminium PA4 charakteryzuje się wysoką wytrzymałością mechaniczną, dobrą odpornością na korozję oraz udarnością. Słabo nadaje się do anodowania dekoracyjnego. Stop jest odpowiedni do polerowania. Posiada średnią wytrzymałość zmęczeniową. Nadaje się do obróbki skrawaniem.
Blachy aluminiowe stosowane są na elementy nośne ciężarówek, autobusów, przyczep, statków, dźwigów, wagonów kolejowych, mostów, barier zabezpieczających, elementy zbiorników, układów hydraulicznych, urządzeń górniczych, maszty, belki, elementy łodzi i statków. Blacha aluminiowa jest odpowiednia do zastosowań w przemyśle stoczniowym.
|
|||||||
Własności fizyczne
|
Twardość:
|
90 HB
|
||||||
Gęstość:
|
2,71 g/cm3
|
|||||||
temperatura krzepnięcia:
|
575 ° C
|
|||||||
temperatura płynięcia:
|
650 ° C
|
|||||||
liczba Poissona:
|
0,33
|
|||||||
ciepło właściwe:
|
894 J/kgK
|
|||||||
współczynnik rozszerzalności cieplnej:
|
23,1 μm/mK
|
|||||||
opór właściwy:
|
37 nWm
|
|||||||
przewodność cieplna:
|
185 W/mK
|
|||||||
przewodność elektryczna:
|
47 %IACS
|
|||||||
moduł sprężystości E:
|
70000 MPa
|
|||||||
moduł sprężystości poprzecznej G:
|
26400 MPa
|
PA6 / 3.1325
DIN
|
ISO
|
PN
|
W.nr
|
EN
|
Inne
|
|||
AlCuMg1
|
AlCu4MgSi
|
2017
|
3.1325
|
2017
|
–
|
|||
Skład chemiczny (wskaźnik w %)
|
Si
|
Fe
|
Cu
|
Mn
|
Mg
|
Cr
|
Zn
|
Ti
|
0,20
–
0,80
|
0,60
–
0,80
|
3,50
–
4,50
|
0,40
–
1,00
|
0,40
–
1,00
|
0,08
–
0,12
|
0,23
–
0,27
|
0,17
–
0,23
|
|
Właściwości materiału
Zastosowanie
|
Stop PA6 charakteryzuje się dobrymi własnościami wytrzymałościowymi – wysoką wytrzymałością na rozciąganie, wysoką wytrzymałością zmęczeniową. Jest średnio odporny na korozję, daje się spawać.
Blachy aluminiowe PA6 są stosowane do produkcji elementów konstrukcyjnych samolotów, części do budowy maszyn, sprzętu wojskowego oraz podzespołów dla motoryzacji.
|
|||||||
Własności fizyczne
|
Twardość:
|
110 HB
|
||||||
Gęstość:
|
2,79 g/cm3
|
|||||||
temperatura krzepnięcia:
|
510 ° C
|
|||||||
temperatura płynięcia:
|
645 ° C
|
|||||||
liczba Poissona:
|
0,33
|
|||||||
ciepło właściwe:
|
873 J/kgK
|
|||||||
współczynnik rozszerzalności cieplnej:
|
22,9 μm/mK
|
|||||||
opór właściwy:
|
51 nWm
|
|||||||
przewodność cieplna:
|
134 W/mK
|
|||||||
przewodność elektryczna:
|
34 %IACS
|
|||||||
moduł sprężystości E:
|
72500 MPa
|
|||||||
moduł sprężystości poprzecznej G:
|
27200 MPa
|
PA9 / 3.4365
DIN
|
ISO
|
PN
|
W.nr
|
EN
|
Inne
|
|||
AlZnMgCu1,5
|
AlZn5,5MgCu
|
PA9
|
3.4365
|
7075
|
Fortal / Dural
|
|||
Skład chemiczny (wskaźnik w %)
|
Si
|
Fe
|
Cu
|
Mn
|
Mg
|
Cr
|
Zn
|
Ti
|
Max
0,40
|
Max
0,50
|
1,20
–
2,00
|
Max
0,30
|
2,10
–
2,90
|
0,18
–
0,28
|
5,10
–
6,10
|
Max
0,20
|
|
Właściwości materiału
Zastosowanie
|
Stop PA9 (Fortal) wyróżnia się wysoką wytrzymałością mechaniczną – porównywalną do stali konstrukcyjnych oraz bardzo wysoką wytrzymałość zmęczeniową. Bardzo dobry do obróbki skrawaniem. Bardzo dobrze nadaje się do szlifowania, polerowania oraz obróbki elektroerozyjnej. Średnia odporność na korozję.
Stosowany na formy na tworzywa piankowe, formy rozdmuchowe, elementy tłoczników i wykrojników, części maszyn mocno obciążonych, używane w przemyśle lotniczym, na mocno obciążone elementy konstrukcyjne, do produkcji sprzętu sportowego.
|
|||||||
Własności fizyczne
|
Twardość:
|
190 HB
|
||||||
Gęstość:
|
2,81 g/cm3
|
|||||||
temperatura krzepnięcia:
|
475 ° C
|
|||||||
temperatura płynięcia:
|
635 ° C
|
|||||||
liczba Poissona:
|
0,33
|
|||||||
ciepło właściwe:
|
862 J/kgK
|
|||||||
współczynnik rozszerzalności cieplnej:
|
23,5 μm/mK
|
|||||||
opór właściwy:
|
52 nWm
|
|||||||
przewodność cieplna:
|
134 W/mK
|
|||||||
przewodność elektryczna:
|
33 %IACS
|
|||||||
moduł sprężystości E:
|
72000 MPa
|
|||||||
moduł sprężystości poprzecznej G:
|
27100 MPa
|
PA11 / 3.3535
DIN
|
ISO
|
PN
|
W.nr
|
EN
|
Inne
|
|||
AlMg3
|
AlMg3
|
PA11
|
3.3535
|
5754
|
–
|
|||
Skład chemiczny (wskaźnik w %)
|
Si
|
Fe
|
Cu
|
Mn
|
Mg
|
Cr
|
Zn
|
Ti
|
Max
0,40
|
Max
0,40
|
Max
0,10
|
Max
0,50
|
2,60
–
3,60
|
Max
0,30
|
Max
0,20
|
Max
0,15
|
|
Właściwości materiału
Zastosowanie
|
Stop PA11 o dużej zawartości magnezu oraz innych dodatków stopowych: chrom, mangan, poprawiających jego właściwości. Posiada doskonałą odporność na korozję również w atmosferze wody morskiej. Wysoka wytrzymałość. Dobra spawalność. Często wykorzystywany jako materiał konstrukcyjny. Zachowuje dobrą formowalność szczególnie w stanach miękkich.
Znajduje zastosowanie jako materiał konstrukcyjny w budownictwie i przemyśle morskim, w transporcie i przemyśle samochodowym, elementów opakowań, jako dekoracyjny materiał na fasady, przy budowie zbiorników ciśnieniowych, materiał konstrukcyjny w kolejnictwie, przy budowie elementów karoserii samochodowych.
|
|||||||
Własności fizyczne
|
Gęstość:
|
2,68 g/cm3
|
||||||
temperatura krzepnięcia:
|
595 ° C
|
|||||||
temperatura płynięcia:
|
645 ° C
|
|||||||
liczba Poissona:
|
0,33
|
|||||||
ciepło właściwe:
|
897 J/kgK
|
|||||||
współczynnik rozszerzalności cieplnej:
|
23,7 μm/mK
|
|||||||
opór właściwy:
|
53 nWm
|
|||||||
przewodność cieplna:
|
132 W/mK
|
|||||||
przewodność elektryczna:
|
32,5 %IACS
|
|||||||
moduł sprężystości E:
|
70500 MPa
|
|||||||
moduł sprężystości poprzecznej G:
|
26500 MPa
|
PA38 / 3.3206
DIN
|
ISO
|
PN
|
W.nr
|
EN
|
Inne
|
|||
AlMgSi0,5
|
AlMgSi
|
PA38
|
3.3206
|
6060
|
Aldrey
|
|||
Skład chemiczny (wskaźnik w %)
|
Si
|
Fe
|
Cu
|
Mn
|
Mg
|
Cr
|
Zn
|
Ti
|
0,30
–
0,6
|
0,10
–
0,30
|
Max 0,10
|
Max
0,10
|
0,35
–
0,6
|
Max
0,05
|
Max
0,15
|
Max
0,10
|
|
Właściwości materiału
Zastosowanie
|
Stop PA38 o wysokiej wytrzymałości mechanicznej i wysokiej udarności. Dobrą odpornością na korozję. Słabo nadaje się do anodowania dekoracyjnego. Podatny do polerowania. Posiada średnią wytrzymałość zmęczeniową. Dobra skrawalność.
Stosowany na elementy nośne ciężarówek, autobusów, przyczep, statków, dźwigów, wagonów kolejowych, mostów, barier zabezpieczających, elementy zbiorników, układów hydraulicznych, urządzeń górniczych, maszty, belki, elementy łodzi i statków. Odpowiedni do zastosowań w przemyśle stoczniowym.
|
|||||||
Własności fizyczne
|
Gęstość:
|
2,7 g/cm3
|
||||||
temperatura krzepnięcia:
|
610 ° C
|
|||||||
temperatura płynięcia:
|
655 ° C
|
|||||||
liczba Poissona:
|
0,33
|
|||||||
ciepło właściwe:
|
898 J/kgK
|
|||||||
współczynnik rozszerzalności cieplnej:
|
23,4 μm/mK
|
|||||||
opór właściwy:
|
34 nWm
|
|||||||
przewodność cieplna:
|
200 W/mK
|
|||||||
przewodność elektryczna:
|
51 %IACS
|
|||||||
moduł sprężystości E:
|
69500 MPa
|
|||||||
moduł sprężystości poprzecznej G:
|
26100 MPa
|